Tankin sisäpuolen pinnoitus

Tänne kaikki tekniset asiat esim: museopyörät, entisöinti, korjaus jne.
Tappi
Viestit: 51
Liittynyt: 31 Touko 2011 21:18
Paikkakunta: e-mail: tapio.esama@gmail.com

Tankin sisäpuolen pinnoitus

Viesti Kirjoittaja Tappi »

Tankin sisäpuolen puhdistus on nyt meneillään, kuvassa näkyy vanhaa pinnoitetta, jota olen alkanut poistamaan asetonin avulla.
Vanha pinnoite on ilmeisesti jotain lakkaa, mikä ei liukene kovin hyvin edes asetonilla. Asetoni on aika styrkkaa kamaa ja pitää olla
tarkkana ettei sitä pääse maalipinnalle. Hyvä on pitää vedellä kostutettu rätti vierellä varmuuden vuoksi. Asetonia olen kaatanut tankkiin
n. puoli litraa ja sitten huljutellaan jotta vanha pinnoite irtoaa. Koska pinnoitetta on myös tankin yläosassa pitää täyttöaukko tiivistää
kumimaton palasella, joka painetaan tiiviiksi laudan ja vingan kanssa ja taas huljutellaan.

Tappi
Liitteet
BSA tankki.jpg
BSA tankki.jpg (37.52 KiB) Katsottu 5704 kertaa
dynamo
Viestit: 203
Liittynyt: 16 Huhti 2011 20:23

Re: Tankin sisäpuolen pinnoitus

Viesti Kirjoittaja dynamo »

Sain sitruunahapolla tankin sisäpinnan pellin väriseksi.

Annoin hapon vaikuttaa pari viikkoa. Pudotin sitten tankkiin kourallisen muttereita ja huljuttelin tankkia vartin verran edestakaisin. Mutterit sai poimittua magneetilla.
Huuhtelin sitten vedellä jossa oli astianpesuainetta vähän joukossa happamuuden poistamiseksi. Lopuksi huuhdoin pari kertaa pelkällä lämpimällä vedellä. Nyt tankki on pannuhuoneessa kuivumassa pinnoitusta varten.

Miten Tappi päädyit tuohon Inerta51:een. Netistä löytyy tankin sisäpuoleiseen pinnoitukseen tarkoitettuja aineita useampiakin. Inertassa on näköjään pitkä kuivumisaika jota on syytä noudattaa.

Make
Tappi
Viestit: 51
Liittynyt: 31 Touko 2011 21:18
Paikkakunta: e-mail: tapio.esama@gmail.com

Re: Tankin sisäpuolen pinnoitus

Viesti Kirjoittaja Tappi »

Minulla on yksi tankki pinnoitettuna Inertalla, ollut jo vuosia ja hyvin on pysynyt.

Inerta 51 A epoksireaktiomaalin erityisominaisuuksia:
Kemikaalinkestävyys, lämmönkestävyys, kostean lämmönkestävyys on hyvä.
Käytetään ydinvoimaloiden teräspintojen maalausjärjestelmissä.
Maali on hyväksytty Venäjän ydinvoimaloissa, 3800-02/1075 ja 3800-02/1299

Kuivuu pölykuivaksi 1 tunnissa (+23 astetta)
Kosketuskuiva 5 tuntia

Toki muitakin maaleja on tarjolla ja ovat hyviä.
Olen nyt kuitenkin Inertan kannalla.

Tappi
Vastaa Viestiin

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija