Vmpk
Lataa u-putki.pdf (= synkro.pdf) sivu.
Kaasuttimien synkronointi on tehtävissä yksinkertaisen apulaitteen avulla jonka voi itse rakentaa helposti pientarvikkeista. Apulaite on noin 1m korkea U-putki, joka on valmistettu kirkkaasta muoviletkusta (6-8m pitkä, ø 5mm). Letku kiinnitetään laudanpätkään ja merkitään letkun oikea/vasen puoli. U-putki on täytetty puoliväliin asti ohuella nesteellä (esim. automaattivaihteiston öljy), ohut neste tekee mittarin herkäksi.
U-putken vasen puoli kiinnitetään vasemman puolen kaasuttimen ja moottorin väliseen imusarjaan ja oikea puoli vastaavasti oikealle puolelle. Nestepatsaiden korkeuseron avulla nähdään tarkasti imusarjojen välinen paine-ero. Tämä menetelmä sopii hyvin kaksisylinteriselle boxer moottorille, sitä voi soveltaa myös useampisylinteriselle moottorille.
Ennen mittauksen suorittamista pitää moottorin olla normaalissa käyttölämpötilassa. Mittauksen aikana ei ole suositeltavaa käyttää moottoria kovin pitkää aikaa paikallaan, noin 5min välein on syytä ajaa pieni lenkki moottorin ylikuumenemisen estämiseksi.
Huom: muista tarkistaa ennen imusarjan alipaine-eron mittausta myös muut moottorin asetukset. Kunnossa olevat sytytys, venttiilien säätö ja imusarjojen tiiveys ovat edellytyksiä hyvälle lopputulokselle.
Jos molemmat nestepatsaat ovat samalla korkeudella on molempien puolien alipaine sama ja kaasuttimet ovat hyvin tasapainossa tyhjäkäynnillä
Jos nestepatsaat eivät ole tasan, on korkeamman nestepatsaan puoleisen kaasuttimen alipaine suurempi ja sen aukkoa tulee säätää suuremmaksi luistin säätöruuvin avulla.
Kun tyhjäkäyntisäätö on tehty voidaan tarkistaa kaasuttimien avautuminen esim 3500rpm kierrosluvulla. Osakaasun säätö tehdään kaasuvaijerin pituutta säätämällä kunnes nestepatsaat ovat samalla korkeudella.
Huom: kaasuttimien synkronointi yllä kuvatulla tavalla varmistaa että molemmat kaasuttimet avautuvat tasaisesti. Kaasuttimissa on myös muita säätöjä (mm. seoksen säätö) joita tämä ohje ei koske.